logo wide

ככה מנצחים את מכת הקורקינטים בישראל:

מערכת לזיהוי "שטחים מתים" מבית קוברה משנה את יחסי הכוחות בכביש

"אני כבר לא תלוי/ה בנהגים אחרים": עברתי לכפתור בליינד ספוט מערכת לזיהוי שטחים מתים שגם מצילה חיים

זה נראה כמו ג'ונגל של ממש: קורקינטים ואופניים חשמליים מתפרצים לכביש – ומבצעים כל עבירת תנועה אפשרית  • "אין מצב שאני לא אעשה תאונה מתישהו, זו רק שאלה של זמן ומזל" • כעת סוף סוף כבר לא צריך לסמוך על נהגים אחרים •  מערכת חדשנית מתריעה על כניסת רכב לשטח מת – ומשנה את יחסי הכוחות בכביש • הסוד: רדאר עוצמתי שפועל בכל מזג אוויר • יצאנו לבדוק  

 

"בשורה התחתונה…? אני מרגיש כמו בג'ונגל. בכל נסיעה הלסת שלי כמעט נופלת. לא מספיק שהנהגים בארץ גם ככה רחוקים מלהיות זהירים, בזמן האחרון עם ההצפה של הקורקינטים והאופניים החשמליים, וכמובן השליחים שפשוט דוהרים כמו מטורפים, זה הפך להיות שדה קרב של ממש.
הם נוסעים נגד כיוון התנועה, מפתיעים אותי בעקיפות מצד ימין ועושים כל עבירת תנועה אפשרית. אני משתדל  להוריד את מהירות הנסיעה וחושב לפחות 5 פעמים לפני שאני עובר נתיב, אבל אין לי מה לעשות נגד רוכב אופנוע שמנסה ל'גנוב' לי את הימין ומתפרץ בלי שאני יכול לראות אותו, אני כמעט בטוח שמתישהו שאני אכנס לסטטיסטיקה ואעשה תאונה, וזה ממש לא ינחם אותי שאני לא אהיה האשם בה".

את הדברים האלו אמר לנו רון (44) מהרצליה, והאמת היא שאם מסתכלים על הסטטיסטיקה הוא בהחלט צודק. 1 מכל 6 תאונות נגרמת בשל "שטח מת" כלומר האזור שמאחורי ומצדי הרכב, שאותו הנהג לא יכול לראות בזמן הנסיעה.
הסכנה אף גוברת בתנאים שבהם יכולת הראייה של הנהג יורדת משמעותית כמו למשל בחושך, בערפל, בגשם או ברכב עמוס בחפצים. בתנאים אלו שדה הראייה הופך למוגבל עוד יותר, מה שעלול להוביל לקבלת החלטות מסכנות חיים.

שטח מת ברכב

לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) המבוססים על נתוני המשטרה,
הסיבה השלישית בשכיחותה לתאונות קטלניות ב-2021 היתה מעבר בין נתיבים.

אבל מה כבר אפשר לעשות? הרי העין האנושית לא יכולה לנצח את "השטח המת ברכב"?

שדה הראייה האנושי אמנם תמיד יישאר מוגבל, אבל החדשות הטובות הן שכיום יש טכנולוגיה שמספקת "זוג עיניים נוספות" לנהג, ומתריעה מפני כניסת רכבים ל"שטח מת" וכיום היא מבוססת רדאר, ולא מצלמות.

עד כמה הטכנולוגיה משמעותית ועושה את ההבדל?

מנתונים של המכון לבטיחות בדרכים של חברות הביטוח האמריקניות עולה כי התקנת מערכות לגילוי "שטחים מתים" שיפרה באופן דרמטי את היקף המעורבות בתאונות.

על פי הנתונים, המערכות האלו הובילו לצניחה של 23% בתאונות עם נפגעים שנגרמו כתוצאה ממעבר בין נתיבים, ירידה של 14% בתאונות במעבר בין נתיבים ללא נפגעים, ו9% ירידה בתביעות ביטוח רכב בגין פציעת אדם ברכב אחר.

עד לאחרונה אם מערכת לגילוי שטח מת לא הגיעה כמערכת "בילד אין" שמותקנת במכונית עוד בשלב הייצור, היה בלתי אפשרי להתקין אותה. כיום הבעיה הזו נפתרה, ופותחו מערכות אוניברסליות הניתנות להתקנה בכל רכב.
למעשה השוק אפילו מוצף בפתרונות "אינסטנט" זולים, ללא אחריות של מכון התקנים וכל אחד יכול לרכוש בעלות נמוכה ברשת ולהתקינן לבד.

הבעיה היא כמובן שהאמינות שלהן לא ברורה וקשה לדעת מה טווח הגילוי האמיתי של הרדאר שהן מספקות . לאחרונה הצטרפה לתחרות הכפתור בליינד ספוט מבית COBRA . המערכת מבוססת רדאר חדשני שמתריע באמצעות הבהוב כאשר כלי רכב, הולך רגל, אופניים, אופנוע, ואפילו קורקינט חשמלי או כל אובייקט אחר נכנס ל"שטח המת" האזור האחורי או צידי של הרכב.

למערכת יש יכולת זיהוי של כל כלי רכב שנע במהירות של מעל 10 קמ"ש (כולל אופניים וקורקינטים) בטווח של 27 מטרים מהרכב.

 

במקרה של עקיפה והתפרצות של כלי רכב, המערכת מהבהבת, ובמידה והנהג מאותת על מנת לפנות, המערכת גם תצפצף (בנוסף להבהוב). עם זאת, המערכת אינה "אקטיבית", כלומר היא לא מתערבת בנהיגה ולא "נועלת" את ההגה, אלא רק מתריעה.   

"המערכת הזו פשוט הצילה אותי", מספר נאור (46), עו"ד מאבן יהודה. "זה קרה לפני חודשיים, נסעתי לכיוון המשרד באזור ת"א, ולא יכולתי להפסיק לחשוב על כמות התיקים המטורפת שמחכה לי במשרד ועל כך שאין סיכוי שאספיק לעמוד בדד-ליין של בית המשפט. התחלתי לאותת ימינה כדי לעבור לנתיב האיטי כי רציתי קצת זמן לחשוב על איך אני אפתור את הבעיה, ואז פתאום המערכת התחילה לצפצף. תוך שנייה קלטתי קורקינט חשמלי שהחליט לנסות לזגזג ולעקוף דווקא מימין, והצפצוף לגמרי הציל אותי. אני כבר לא מדבר על העלויות של תיקון הרכב והביטוח שנחסכו ממני".

בלי מגבלות ראייה

היתרון הגדול של מערכות הרדאר מהדור החדש הוא שהן חסינות למגבלות מזג אוויר וחושך וכן הן מספקות טווח כיסוי נרחב במיוחד. במקרה של מערכת הכפתור בליינד ספוט מדובר על כיסוי בטווח של 150 מעלות ועד 27 מטרים.  

מערכת  הכפתור בליינד ספוט מותקנת על השמשה האחורית של הרכב, וכוללת בנוסף התקנת 2 צגים קטנים בתוך תא הנוסעים על הקורות. ויש גם בונוס: התקנה חינם עד 1 באוקטובר 2023.

ועד כמה היא באמת עוזרת? הנה מה שאמרה לנו יפה סימון מת"א: "נסעתי בכביש 4 בנתיב האמצעי ויצאתי כבשגרה לעקיפה…אותתי שמאלה, וכשהתחלתי להיכנס לנתיב משום מקום צצה לי משאית של מערבל בטון, שכמעט חתכה לי את הרכב ל-2 וגרמה לתאונת דרכים קשה!  בלי מערכת הבליינד ספוט אני לא יודעת מה הייתי עושה !!!

אז אם אתם מעוניינים ב"זוג עיניים" נוסף שילוו אתכם בכל נסיעה בלי שימצמצו או ייעצמו אפילו לשנייה, ובכך אולי יצילו את חייכם בג'ונגל הכבישים של ישראל, (וזאת עוד לפני שדיברנו על החיסכון הכספי בעלויות הביטוח)

 

השאירו פרטים ונחזור אליכם.

על בטיחות בכביש
לא מתפשרים

blind spot
נלחמים בשטחים המתים